Millennials, straks de meerderheid

08-04-2021

De opkomst van de Millenials. Lees hier de verhelderende collum van Annemarie Gardebroek van BJG HR Support...

MILLENNIALS IN DE MEERDERHEID??

Wanneer we kijken naar hoe millennials denken, als het gaat om werken en ondernemen, dan is het werelds denken een prominent verschil ten opzichte van bijvoorbeeld generatie X en babyboomers die veel meer regionaal denken. Zo vinden millennials autonomie en coaching heel belangrijk en hechten babyboomers en generatie X vaak nog veel waarde aan hiërarchie en aan duidelijke instructies. Het is van belang om niet de verschillen te duiden maar juist de verbinding te zoeken. De huidige arbeidsmarkt bestaat momenteel nog uit vijf generaties:

✓ Babyboomers (1940 – 1955)

✓ Generatie X (1955 – 1970)

✓ Pragmatische generatie (1970 – 1985)

✓ Millennials (1985 – 2000)

✓ Generatie Z (2000 – heden)

In 2025 zal naar verwachting 75% van de wereldwijde beroepsbevolking bestaan uit millennials. Hoog tijd dat we een inventarisatie maken voor toekomstbestendig personeelsbeleid!

DE AANPAK

Nog even wachten en dan hebben de millennials het op de werkvloer voor het zeggen. Wat vinden zij belangrijk, hoe houd je ze verbonden en belangrijker nog: hoe kun je daar nu al op inspelen?

Misschien wel de belangrijkste prioriteit bij het kiezen van een baan is de zekerheid die je daarmee verkrijgt. Hiermee bedoel ik niet inkomenszekerheid of status maar de zekerheid op ontwikkeling. De focus ligt meer op een carrière en persoonlijke ontwikkeling dan op het verkrijgen van bonussen en andere materiële erkenning.

Zoals eerder benoemd gedijt de millennial op het ontvangen van feedback. Ze willen leren, ontwikkelen en getraind worden zodat zij zich kunnen laten zien in hun expertise. Niet alleen vakkennis willen zij zich eigen maken maar willen ze ook getriggerd worden om hun soft skills te ontwikkelen zoals samenwerken, creativiteit en sociale vaardigheden. Hieronder deel ik de 4 belangrijkste tips en adviezen om je onderneming millennial-proof te maken.

1. Vind aansluiting bij de manier van communicatie. Millennials kiezen het liefst voor snelle communicatie: een appje, een spraakberichtje, een korte mail, alles om efficiënt te blijven communiceren. Daarnaast zijn millennials sterk visueel ingesteld. Het beeldend vormgeven van informatie en communicatie moet echter wel ter ondersteuning of ter verduidelijking werken en niet slechts als (op)vulling fungeren.

2. Wees vindbaar en toegankelijk. Millennials doen research. Zorg dat jij en je bedrijf, product of dienst online vindbaar is. Als ze je dan eenmaal hebben gevonden, houd het dan simpel; geen lappen tekst of een overload aan informatie. Zorg ervoor dat je informatie direct en in diverse formats beschikbaar is: beeldend, pakkend en boeiend.

3. Focus je op interesseontwikkeling. Je zoekt collega’s die voldoen aan de competenties die jij hebt gesteld in je vacature. De focus ligt op de sterktes van die persoon. Door sterktegericht te selecteren, beoordeel je waar sterke punten liggen en werk je aan het verder uitbouwen daarvan. Op deze manier is de kans groter dat diegene sneller leert en veel expertise opbouwt. Echter zijn sterktes vaak gebaseerd op ervaringen die er al zijn. Door jezelf nieuwe ervaringen te gunnen, ongeacht of ze snel of goed gaan, kun je door inzet en doortastendheid nieuwe competenties ontwikkelen. Focus je dus juist op interesseontwikkeling. Door interessegericht te ontwikkelen, leer je beter en kun je langer gefocust blijven op dat waar je mee bezig bent. Door de focus op interesses, komt er nieuwe informatie die oude vervangt of uitbreidt. Hoe langer je je dus ergens in interesseert hoe groter je expertise en werkgeluk, omdat je je eigen competenties op peil houdt en verder ontwikkelt.

4. Weet waarom je doet wat je doet. De Golden Cirle van Simon Sinek is misschien wel het beste voorbeeld hoe je kunt laten zien waarom je doet wat je doet. De ‘wat’ is voor een millennial wel duidelijk, hij/zij solliciteert voor een functie met X werkzaamheden. ‘Hoe’ je dat doet, is wat jou onderscheidt van de andere organisaties en komt vaak terug in een ‘Over ons’ op je website. De ‘why’ is wat millennials triggert om voor jou te kiezen en niet voor een ander. Waar gelooft jouw organisatie in, wat drijft jouw organisatie en waarom doe je wat je doet. Als je dit inspirerend kunt vertellen zijn niet alleen millennials eerder geneigd om voor jou te kiezen maar ook afnemers van jouw product of dienst.